Subject: ELi jäätme raamdirektiivi muudatuste Eesti seisukohtade mustandversioon
From: "Eliise Merila" <[email-masked]>
Cc: "Ketre Kirs" <[email-masked]>, "Krista Kupits" <[email-masked]>
Date: Tue, 14 Nov 2023 15:38:48 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Täname kõiki, kes edastasid ELi jäätmete raamdirektiivi muudatuste algatuse 
kohta sisendi!

Anname teada, et Kliimaministeeriumis on valminud ettepaneku seisukohtade 
esialgne versioon, mida nüüd teiega jagame. Lisaks leiate manusest kaasamise 
tabeli.

Juhime tähelepanu, et tegu on esialgsete seisukohtadega, mis kõigi eelduste 
kohaselt võivad veel edasise käigus ning suhtluses teiste ministeeriumitega 
täpsustuda ja muutuda. Sellest tulenevalt palume, et kui kellelgi peaks veel 
olema väga olulisi seisukohti, mida tahaksite kindlasti välja tuua, siis 
palume keskenduda ennekõike neile ning edastada vastav tagasiside 20.11 
hommikupoolikuks järgnevatele aadressidele: 
[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> . Ketre.kirs@kliimaministeerium 
<mailto:Ketre.kirs@kliimaministeerium>  ja 
[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> . Ideaalis võiks tagasiside 
olla konkreetsete muudatusettepanekute vormis või kommentaaridena 
seletuskirja faili (kasutades ’jälgi muutusi’ või track changes valikut).

Pelgalt väikseid, keeletoimetuslikke muudatusi palun mitte teha, kuna tegu 
on seletuskirja esialgse versiooniga.

Lugupidamisega,

Eliise Merila
Nõunik | Välissuhete osakond
Adviser | Department of International Affairs
+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked] |

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee

From: Eliise Merila
Sent: Friday, September 1, 2023 4:11 PM
Cc: Ketre Kirs <[email-masked]>; Krista Kupits 
<[email-masked]>
Subject: RE: Sisendipalve ja kutse infoseminarile: ELi jäätme raamdirektiivi 
muudatused

Tere!

Täname kõiki, kes osalesid eile ELi jäätmete raamdirektiivi 
muudatusettepanekute algatuse infoseminaril. Huvi korral leiab seminaril 
kasutatud esitluse ning manusest faili vastustega küsimustele, mis eilsel 
seminaril kirjalikult üles kerkisid. Kohtumise salvestuse edastame soovi 
korral eraldi kirjaga faili suuremahulisuse tõttu.

Vastavalt eilsel kohtumisel soovitule, korraldame täiendavalt eraldi 
arutelud toidu ja tekstiili teemadel, kuhu on kõigil huvilistel võimalik 
liituda.

1.	Tekstiili arutelud toimuvad 04.09 kell 11 ning 08.09 kell 11:30 Teamsis 
(mõlemal korral liitumine ei ole vajalik): 
<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZjdmNDQyZGYtYTg4Ny00YjBkLWI2MjAtNWJhYmZiODAwMzgz%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22982d5054-1b3c-4a65-9351-3c842ea4ca12%22%2c%22Oid%22%3a%225c888aec-dc72-45ad-87cb-8d6e954c4d8e%22%7d> 
Koosolekuga liitumiseks klõpsake siia (link mõlema koosoleku jaoks on sama).

2.	Toidujäätmete arutelu toimub 20.09 kell 13-14.30 Teamsis: 
<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZGY3YjdmNTQtZDFkOS00YTJlLWI2ZWEtOGNiNjUxMjIzZjFk%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22982d5054-1b3c-4a65-9351-3c842ea4ca12%22%2c%22Oid%22%3a%2203bb59a1-cece-491d-9dcb-3305b087a04f%22%7d> 
Koosolekuga liitumiseks klõpsake siia

Tulenevalt lisakohtumise aegadest pikendame ka algatuse kohta (ettepanekute 
<https://environment.ec.europa.eu/system/files/2023-07/Proposal%20for%20a%20DIRECTIVE%20OF%20THE%20EUROPEAN%20PARLIAMENT%20AND%20OF%20THE%20COUNCIL%20amending%20Directive%20200898EC%20on%20waste%20COM_2023_420.pdf> 
fail) kirjaliku tagasiside andmise võimalust Eesti seisukohtade koostamiseks 
kuni 29. septembrini.

Täpsustame samuti võimalikke punkte, millele toidujäätmete valdkonnas 
direktiivi muudatusettepanekute suhtes tagasiside andmist kaaluda, kuid 
kindlasti ootame ka muid tähelepanekuid, kui neid peaks tekkima:

Kas üldised põhimõtted, millest toidujäätmete vähendamisel lähtutakse on 
teostatavad? Kas seal võiks midagi veel olla? Kas mõistete sõnastused on 
korrektsed ja tunduvad Teile loogilised? Kas sihtarvude seadmine sellisel 
kujul on Teie arvates loogiline ja teostatav? Kas üldine lähenemine on Teie 
jaoks tervitatav või pigem mitte? Kas meetmed, kuidas toidujäätmete 
vähendamist saavutada on teie jaoks piisavad või peaks olema midagi veel 
lisatud?

Loodame, et välja toodud aspektid aitavad algatuse osas mõtteid seada.

Lugupidamisega,

Eliise Merila
Peaspetsialist | Välissuhete osakond
Senior Officer | Department of International Affairs
+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked] |

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee

From: Eliise Merila
Sent: Friday, August 4, 2023 6:29 PM
Cc: Ketre Kirs <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Krista Kupits 
<[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Sisendipalve ja kutse infoseminarile: ELi jäätme raamdirektiivi 
muudatused

Hea koostööpartner!

Tekstiilijäätmete kestlikku käsitlemise toetamiseks ning toiduraiskamise 
vähendamiseks avaldas Euroopa Komisjon 05. juulil ettepaneku ELi jäätme 
raamdirektiivi muudatusteks. Algatusega soovitakse  kiirendada tekstiili 
eraldi kogumise, sortimise, korduskasutuse ja ringlussevõtu sektori arengut 
Elis ning säästa inimtoiduks ettenähtud toitu ja suurendada seeläbi toiduga 
kindlustatust.

Tekstiilijäätmetega tegelemiseks tegi Euroopa Komisjon ettepaneku eeskirjade 
kohta, millega panna tootjad vastutama tekstiiltoodete kogu olelusringi eest 
ja toetatakse tekstiilijäätmete kestlikku käitlemist ELis. Algatusega 
soovitakse kehtestada kõigis ELi liikmesriikides tekstiiltoodete jaoks 
kohustuslikud ja ühtlustatud laiendatud tootjavastutuse süsteemid. 
Kavandatud jäätmekäitluseeskirjadega soovitakse tagada, et kasutatud 
tekstiil sorditakse korduskasutamiseks ja see, mida korduskasutada ei saa, 
suunatakse esmajärjekorras ringlussevõttu. Samuti käsitletakse ettepanekus 
tekstiilijäätmete ebaseaduslikku eksporti riikidesse, kus puuduvad 
võimalused neid käidelda.

ELis visatakse igal aastal ära ka ligi 59 miljonit tonni toitu (131 kg 
elaniku kohta), mille hinnanguline turuväärtus on 132 miljardit eurot. 
Toidukindluse, ressursside kestlikuma kasutuse ja toiduainete tootmise 
keskkonnamõju vähendamiseks tegi Komisjon ettepaneku, et liikmesriigid 
vähendaksid 2030. aastaks 10% võrra töötlemis- ja tootmissektori 
toidujäätmeid ning 30% võrra (elaniku kohta) jaesektoris ja tarbimises 
(restoranid, toitlustus ja kodumajapidamised) tekkivaid toidujäätmeid.

Ettepanekutega saab tutvuda: 
<https://environment.ec.europa.eu/publications/proposal-targeted-revision-waste-framework-directive_en> 
Proposal for a targeted revision of the Waste Framework Directive 
(europa.eu)

Komisjoni pressiteated koos teabelehtede ja küsimuste-vastuste dokumentidega 
leiab: Euroopa roheline kokkulepe: loodusvarade säästev kasutamine 
(europa.eu) 
<https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/et/IP_23_3565> ; 
Ringmajandus tekstiilisektoris (europa.eu) 
<https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/et/ip_23_3635>

Oleme koostöös teiste ministeeriumitega koostamas algatuse kohta Vabariigi 
Valitsuse seisukohti ning seejuures on meile väga olulised ka teie 
tähelepanekud. Palume teie sisendit tähtajaga 15. september aadressidele 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked], 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked] ja 
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Lisaks korraldame huvitatud osapooltele algatuste tutvustamiseks 
infoseminari 31. augustil kl 13 Teamsi vahendusel. Kalendrikutse leiab 
manusest ning samuti on võimalik liituda järgmise lingi kaudu: 
<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZjdlNWIyZTEtMDY5MS00NWMyLWEyNGEtOGEyNjc4NTMxNjRk%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22982d5054-1b3c-4a65-9351-3c842ea4ca12%22%2c%22Oid%22%3a%2203bb59a1-cece-491d-9dcb-3305b087a04f%22%7d> 
Koosolekuga liitumiseks klõpsake siia

Lugupidamisega,

Eliise Merila
Peaspetsialist | Välissuhete osakond
Senior Officer | Department of International Affairs
+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked] |

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee